tirsdag den 24. marts 2015

ELSKER DU OS RABARBER?

Rabarber er en herlig ting
Jeg er personlig helt vild med de sure stilke, både i salater, kompot og tærter.

Selv om der er mange der i forvejen kender dette lille trick, så er der sikkert også nye haveejere og køkkenhave newbies der ude der ikke kender det. Jeg vidste ikke dette her da jeg fik have, før jeg fik det at vide af en jeg ikke kan huske :D
Men mange tak alligevel :D

Elsker du Rabarber??
Det gør jeg, især i tærte, Men synes tit det er en skam at der går så meget af plantens energi til spilde på de kæmpe blade som vi alligevel ikke kan bruge til noget nyttigt. Så hvis du gerne vil have lange stilke og ikke så store blade på dine rabarber, Så gør som jeg :D

Det er nemt og simpelt.


Således så min rabarber ud da den lige kom op. Den fik så en sort murer spand på hovedet og fik lov til at hygge sig der inde i nogen uger.

Da det er solens lys der udvikler bladet og solens varme der får stilken til at vokse så giver den sorte spand (som tiltrækker varmen) lidt et kickspark til stilken, der bliver lang og lækker mens at bladet ikke for det lys den skal bruge og dermed forbliver nævneværdig lille.

Ville nu ønske jeg havde haft et eksempel uden spand også, men desværre.
Her er den selv samme plante nu uden spand så i kan se den.


Ja fin og lang er den, det kommer man ikke uden om :D Men den får nu alligevel lov at blive der inde, indtil den har vokset sig så stor at den ikke kan være der mere. Så kommer den ud i det fri igen og får lov at lyde solenlyset hele resten af sommeren.
Hvis man tager alle stilkene fra en plante tidligt på sommeren, kan man godt sætte spanden på igen og få endnu en høst ud af den samme sommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar