mandag den 30. marts 2015

Haven er healing i sig selv

Jeg er sikker på at mange havefolk er enig med mig i dette indlæg. Men jeg håber da også på at flere folk med uro i sindet vil overveje haven som en medicineringsmulighed.

I mange år har jeg, både som instruktør og som privat dyrket yoga for at holde mit fokus, afstresse og heale min krop. Men de sidste par år har mine led ikke rigtig kunne holde til det mere og jeg har skåret meget ned, underviser ikke mere og efterhånden er det faktisk ret sjældent jeg dyrker yoga hjemme.

Mine tanker har så gået lidt på, hvad skal alternativet være??

Jeg har prøvet flere ting som folk siger afstresser dem. Konditionsløb, klatring og det er super godt for kroppen, men det giver mig på ingen måde den ro og koncentration jeg har brug for.

Hvorfor min indre ro skulle findes i motion ved jeg ikke, men det var nu altså den opfattelse jeg havde. Jeg har altid følt at der var meget uro i mit hovedet og havde jeg været barn idag skulle der nok være en der stemlede mig med ADHD, ADD, OCD og hypersensitivitet, meeeen, jeg vælger bare at se sådan på det at ikke alle hjerner fungere ens og det er der efter min mening ingen grund til at medicinere imod.

Jeg har fuldt ud accepteret min måde at tænke og agere på, også selv om mange andre synes jeg gør tingene på en mærkelig og måske ikke altid letteste måde.

Nå, men i min søgen efter at genfinde min indre ro, fik jeg så have. Og den gav mig faktisk meget glæde. Motivation var lidt begrænset fordi jeg ikke følte jeg kunne gøre som jeg ville, da det var lejemål. Og der har jeg ellers altid haft Enten-Eller mentaliteten, men Køkkenhaven (som det blev til) kaldte alligevel og jeg fik samlet og planlagt og dyrket og pludselig DER VAR DEN!! Gemt et sted nede i jorden, fandt jeg et lille stykke af min indre ro.

Nu har min kæreste og jeg så købt hus med tilhørende kæmpe have. OG HER MÅ JEG GØRE SOM JEG VIL (inden for rimelighedens grænser siger min kæreste)

OG i denne fede og lækre jord fandt jeg så resten af min indre ro. Motivationen er i top, fordi det hele er vores eget og at jeg ikke skal flytte derfra igen nogensinde, efter min mening.

Gåturene i haven, lyden af fuglene og vores huskatte der leger rundt i græsset som små lam, giver en helt fantastisk lykkefølelse og motionen bliver skiftet ud med hårdt fysisk arbejde når man skal slæbe, grave, bygge og hive.

Uanset om interessen er der eller ej, er jeg overbevidst om at naturen gør ting ved vores sind som ingen kan forklare. Hormoner og endorfiner bliver stimuleret og lykken vokser i takt med tomatplanterne og i den kolde tid hvor alt virke trist og mørkt, kan man (hvis man har køkkenhave) gå ned i kælderen/viktualierummet/skuret og studere alt det man har dyrket og lagt til vinterforråd. Og så kan man jo gå med tankerne om hvad der skal ske til næste foråret.

Desuden bliver min ikke altid forudsigelse arbejdsdag, som fotograf, også meget mere håndterlig, fordi strukturen i mit liv ligger i haven.

Og når tiden kommer der til, så skal jeg også have et sted til min yoga. Et fint lille Træpodie med roser rundt om hvor jeg kan gå helt ind i mig selv og nyde naturens lyde.

Min have får mange funktioner hen ad vejen, men det er uden tvivl, meditationen i havearbejdet der vil blive misbrugt på det groveste.

Hvad bruger i jeres haver til? Ren køkkenhave, Legeplads, Pryd?? Der er rigtig mange muligheder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar